mandag 24. april 2017

Fake news

Fake news, eller falske nyheter, har når blitt svært utbredt og en ser det i større og større grad. Men hva vil det egentlig si at det er fake news. Fake news blir opprettet for å villede. De blir opprettet for at du og jeg skal bli lurt av innlegget, og for at det skal være troverdig som en faktisk nyhet.
Det er fort gjort å bli lurt av en falsk nyhet, derfor må man være kildekritisk og være klar over at alt du leser ikke alltid stemmer.

Når jeg valgte nyheten min ville jeg ta utgangspunkt i ett tema som har vært aktuelt en stund og fortsatt er aktuelt. Det ville gjøre nyheten mer troverdig og kanskje få flere til å tro på den. Jeg gikk derfor for 16 år og stemmerett. Det er noe jeg relaterer til og det  har vært ett hett tema lenge. Jeg satt sammen noe jeg selv mener ser ut som en VG nettside, ved hjelp av forskjellige virkemidler som jeg fant på den faktiske nettsiden. Jeg brukte også faktiske personer, fordi når personer du vet hvem er og er litt "høyere opp på rangeringen" gjør det også litt mer troverdig. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar